Elektromobily a elektrokamióny.
Elektromobily- někdy ANO, někdy NE. Elektrokamióny jasné NE…
Na elektromobily velikosti osobních automobilů se můžeme dívat různě. Jako užitečné mohou sloužit do městského či příměstského provozu. To proto, že v centru měst neznečišťují vzduch svými splodi-nami. Nemluvím tolik o CO2, jako spíše o produkci například těžkých kovů či jiných škodlivin, které elektroauta přeci jen neprodukují. Tím neříkám, že elektromobily jsou čistě ekologická auta- elektřina se musí někde vyrobit a ani solární energie nebo energie z větrníků není tzv. čistá. Fotovoltaické panely se musí nějak vyrobit a také po cca. 25ti letech zlikvidovat, což je poměrně ekologicky náročné, „větrníky“ jsou především z betonu, ten je zase z cementu, při jehož výrobě je značná produkce C02. Ale centra měst elektromobily šetří, což při stávající hustotě provozu automobilů je důležité. Rozhodně ale musíme odmítnou „povinnou“ elektromobilitu ať již má nastat dříve nebo později. U delších tratí je zatím situace hodnocena v neprospěch elektromobilů, protože kromě ceny těchto aut je na závadu také relativně krátký dojezd. U značky Tesla kolem 420 km, u jiných menší.
U nákladních automobilů a ještě více u elektrokamiónů je situace jiná. Dojezd malý- cca. 200 km, náklady na pořízení vozu o polovinu vyššíí a také cena elektrické energie ze stojanů, kterých je málo, je vyšší, takže provoz je na 1 km dražší o 10 Kč! To prodražuje provoz a činí jej nekonkurenceschop-ným. A řešení? Není . Protože mít větší baterii, která znamená delší dojezd, přinese méně vlastního užitného prostoru v nákladním automobilu, což zase prodražuje provoz! Volvo- přední výrobce elektrických tahačů jich zatím prodalo jen kolem šesti tisíc. A provozovatel? Ten musí především kalkulovat s rentabilitou, nikoliv s Green Dealem…jinak zkrachuje!
MUDR. Marek Zeman, MBA
místopředseda strany PRO, kandidát číslo 4 na kandidátce strany PRO Jindřicha Rajchla do eurovoleb.