Nějak těm elektromobilům dochází šťáva

Dle zjištění amerických průzkumů veřejného mínění se až 47% majitelů elektromobilů v USA chystá v příštím kole opět koupit vůz se spalovacím motorem. Bezpochyby je k tomu vede jeden nebo více z následujících důvodů.

Dojezdová vzdálenost. Přeci jen, i když vozy Tesla mají dnes dojezdovou vzdálenost i 500 km, ovšem za ideálních podmínek- tj. bez vytápění nebo klimatizace a příznivé teploty, může to být při delších pro Ameriku typických vzdálenostech problém. Podle testů prováděných u nás při cestě z Česka na Jadran byla cesta Teslou i o nižší jednotky hodin (1-2 hodiny) delší než s běžným motorem, právě pro nutnost dobíjet u dobíjecích stanic. To vyvolává potřebu si cestu předem rozplánovat a navíc u dobíječky nečekat, což nyní zatím nehrozí, protože elektroautomobilů není mnoho.

Doba dobíjení. Nyní kolem 30 minut u rychlodobíječek. To není málo. U benzínky tak v průměru 5- 8 minut.

Nebezpečí nedojetí v silných mrazech. Jistě jste si všimli obrázků dlouhých kolon aut ve vánici nejen na severu Ameriky, ale i v Evropě- zvláště ve Skandinávii. Mimochodem nejvíce elektromobilů v Evropě je v provozu v Norsku. Problémem jakéhokoliv elektromobilu je, že při uváznutí v mnoha-hodinové koloně a v silném mrazu dochází k vybití elektrobaterie a na rozdíl od spalovacího motoru ji nelze dolít. Elektroauto v takovém případě musíte nechat odstavené u krajnice a následně jej nechat dopravit k nějaké nabíječce transportérem. To bych nikomu nepřál.

Životnost elektrobaterie. Dnešní elektrobaterie do elektromobilů mají životnost relativně dlouhou, uvádí se až 8 i více let. Závisí to na počtu nabíjecích cyklů. Ale tato baterie činí zdaleka nejdražší součástku vozu. Z toho vyplývá, že ačkoliv auto se spalovacím motorem je v osmi letech v nejlepším věku, elektromobil je vlastně v osmi letech starý. Co to je proti klasickým naftovým motorů s životností více než dvojnásobnou?

Mírně stranou stojí úvahy o nenulové ekologické zátěži při výrobě a provozu elektromobilů. Jistě, elektřina se musí někde vyrobit a elektrobaterie zase potřebuje vzácné kovy. Ale to již uživatele nemusí tak moc zajímat.

Faktem zůstává, že elektromobil je vhodný do center měst, která nezatěžuje smogem a dalšími zplodinami. Nikoho nenuťme, žádné „konečné řešení, tedy zákaz aut se spalovacími motory, nehledejme. Nechme na každém, jaký typ auta si vybere….

MUDr. Marek Zeman, MBA, předseda The Blue Academy, z.s., www.theblueacademy.cz

Přejít nahoru